Oppskrift på babylue

1. mai 2012 § 28 kommentarer

Jeg har lenge lovet å skrive ned og dele oppskrift på både babyluene og sokkene jeg hekler, både til venner, forumsvenner og leser av bloggen min, uten at jeg har klart å få ut fingeren.. *blush*

Vel, i påsken heklet jeg en lue og skrev da ned hva jeg gjorde underveis. Det har tatt sin tiden, men her har jeg da endelig en oppskrift å dele med dere 🙂 Jeg har aldri skrevet noen oppskrift før, så håper dette er forstålig.

Oppskriften er til nyfødt (str 50-56)
Jeg har brukt Lerke-garn fra Dale og heklenål nr 5.

Luen;
Start med å legge opp 7 masker i en magisk sirkel. Slik lages en magisk sirkel.
2 halvstaver i hver maske * 7 ganger   = 14 masker
2 halvstaver i hver 2 maske * 7 ganger  = 21 masker
2 halvstaver i hver 3 maske * 7 ganger  = 28 masker
2 halvstaver i hver 4 maske * 7 ganger  = 35 masker
2 halvstaver i hver 5 maske * 7 ganger  = 42 masker
2 halvstaver i hver 6 maske * 7 ganger  = 49 masker
Så hekles det 1 halvstav i hver maske til arbeidet måler ca 10 cm eller til du har ønsket lengde. Fest alle tråder

Ørelapper;
Ta ny tråd og fest den i en maske. Her hekles 8 rader på følgende måte;
Rad 1: Hekle en luftmaske, så 11 halvstaver, 1 luftmaske, snu
Rad 2: Hekle to sammen, 7 halvstaver, hekle 2 sammen, 1 luftmaske, snu
Rad 3: Hekle en luftmaske, så 9 halvstaver, 1 luftmaske, snu
Rad 4: Hekle to sammen, 5 halvstaver, hekle 2 sammen, 1 luftmaske, snu
Rad 5: Hekle en luftmaske, så 7 halvstaver, 1 luftmaske, snu
Rad 6: Hekle to sammen, 3 halvstaver, hekle 2 sammen, 1 luftmaske, snu
Rad 7: Hekle en luftmaske, så 5 halvstaver, 1 luftmaske, snu
Rad 8: Hekle to sammen, 1 halvstaver, hekle 2 sammen.
Det skal nå være 3 masker i på tuppen av flappen.
Kutt og fest tråden

Gjenta på andre siden.
Mellom ørelappene har jeg 10 masker (i bakhodet)

Kontrastkant og tråder;
Kontrastkant hekles med 1 fatmaske i hver maske. Jeg starter bak på luen slik at skjøten ikke blir synlig. Hekle til tuppen av øreflappen, stopper i den miterste av de tre maskene. Her legges det opp til tråder for å knyte luen. Dette gjør jeg ved å hekle 41 luftmasker.

Så snur jeg å hekler en fastmaske i hver luftmaske tilbake til flappen, her hekles ennå 1 fastmaske i midterste av de tre maskene (totalt 2 masker i samme maske) på øreflippen. Så fortsetter jeg rundt og gjentar andre siden. Kutt tråden og fest.

Voila, nå har du noe slikt som dette

Siden jeg ikke har noen nyfødt baby å vise på, så får bamse her duge som modell..

Du kan pynte lua med en heklet blomst, hjerte, stjerne eller hva du måtte ønske. Jeg liker veldig godt 1-2 blomster på luene til jenter, til gutter syns jeg de er fine helt plaine som denne, evt så er det søtt med en liten stjerne.

Jeg har som sagt aldri skrevet oppskrift før, så hvis noe er uklart eller virker feil så spør/ si ifra, så jeg kan rette opp.

Hvis du bruker denne oppskriften hadde jeg satt pris på om du linker hit. 🙂

Tagged: , , , , , , , ,

§ 28 Responses to Oppskrift på babylue

  • Sonja sier:

    Hei! Så flott at du deler oppskrift, kjempefin lue! 🙂 Jeg lurer på hvordan du pynter med en stjerne? Broderer du den på? Har prøvd å Google, men finner ikke noe jeg kunne tenkt meg..

  • Mariann sier:

    Jeg må bare si at du er utrolig flink!!!! Elsker tingene du har laget !

    Har lyst å hekle den gammelrosa lua med sokker til som du har gitt i gave… Men har du oppskrift til 3-6 mndr?

  • Carina sier:

    Takk for det 🙂

    Jeg har ikke noen oppskrift skrevet ned, men jeg har bare fortsatt med å øke til jeg har hatt ønsket størrelse.

    Altså når du har 49 m, så fortsetter du økningen slik;
    2 halvstaver i hver 7 maske * 7 ganger = 56 masker
    evt så øker du to runder til ved å øke en runde til;
    2 halvstaver i hver 8 maske * 7 ganger = 63 masker

    Uten at jeg kan si sikkert(for jeg har ikke mulighet til å teste akkurat nå), så tror jeg en ekstra runde vil gi ca størrelse 3 mnd og to runder ca størrelse 6 mnd. Så ville jeg tilpasset lengden ved å måle opp mot en lue i ønsket størrelse. Øreklappenen i oppskriften bør passe 3-6 mnd også.

  • marie sier:

    Så fin lue! Sikkert dumt spm men når du skriver “2 halvstaver i hver maske * 7 ganger= 14 masker”. Skal man gjøre det 7 ganger? eller gjøre d du skriver èn gang? Er nybegynner så litt vanskelig å skjønne oppskrifter 😛 Setter stor pris på svar! 🙂

    • Carina sier:

      Hei Marie,

      Bare bra at du spør, jeg har aldri skrevet oppskrift før så det kan godt være at jeg formulerer meg dumt/feil 😉

      Det er ment at du skal helke 2 halvstaver i de 7 neste (altså alle) maskene, da har du 14 masker etterpå.
      Så begynner du på neste runde med 2 halvstaver i hver andre maske, 7 ganger, til du har 21 masker totalt. Altså 2 masker helkes i maske nr 2,4,6,8,10,12 og 14.

      Var det mer forståelig?

      Mvh, Carina

  • marie sier:

    aha! Ja nå skjønner jeg, tuusen takk 😀

  • marie sier:

    lite spm til 😛 Du skrev at d skal hekles 2 halvstaver i hver andre maske i maske nr 2,4,6,8 osv, skal d da 1 halvstav i maske nr 1,3,5 osv, eller skal man hoppe over de?

  • marie sier:

    okai, tusen takk for svar, da prøver jeg igjen 😛 😀

  • Hanne sier:

    Kjempe fine babyting du har laga! 🙂 jeg prøver meg på ei sånn babylue, og har kommet til øreflappene nå. Du skriver halvmsker… Hva er det? Har googla og googla, men finner ingenting som heter det :/ og jeg er nybegynner, så her trengs det spiseskje 😉

    • Carina sier:

      Hei Hanne,

      Det er nok bare jeg som har skrevet litt feil desverre (skal være rettet nå), men jeg mener halvstaver. Hele luen hekles i halvstaver. 🙂

  • Hanne sier:

    Da skjønner jeg 🙂
    Ser ut til å være gode luer for søte små da. Veldig kjekt at du deler oppskrift 🙂

    • Sara :) sier:

      Heisann!
      Nå har jeg begynt på denna lua, men vet ca hvor mange cm i omkrets den skal være uten øreflapper? Har ingen baby og måle på 😛 Og er redd jeg hekler litt for stramt 😦

      • Carina sier:

        Hei Sara,

        Jeg kan se om jeg finner igjen luen og måle den i helgen.
        Men mener at det skal bli omkrets som vil passe en nyfødt baby med hodeomkrets ett sted mellom 32-37. Det er jo litt strech i lua, så den vil ikke være så bred når den ikke er på.

        Hvis du hekler stramt kan du jo bruke en større nål evt øke en ekstra runde (som beskrevet over i en kommentar) hvis du allerede har begynt på luen. Da vil den få større omkrets.

      • Carina sier:

        Har målt og luen passer perfekt til hoder med 35 cm omkrets. 😉

  • Marit sier:

    Nydelig sett du har heklet 🙂 Lurer på om du har mønster på babysokkene som du deler, eller vet du hvor man kan få kjøpt det mønsteret ? Syns de var kjempefine 🙂

    • Carina sier:

      Jeg holder på med ett par selv nå, og skriver oppskrift underveis i heklingen. Regner med å legge den ut på bloggen i løpet av helga 🙂

  • Stine H sier:

    Takk for oppskrift! Nettopp heklet en lue, og er godt igang med nr. 2. Svært fornøyd med resultatet! Takker!

  • Karianne sier:

    Hei! Har du oppskrift på sokkene? 🙂

  • Siri sier:

    Har du oppskrift på babysokker??

  • Lena sier:

    Hei hei! Kjempeflott lue og takk for oppskriften. Har et spørsmål til deg om ørelappene…. Hva mener du med to sammen??? Er ikke så erfaren hekler så sliter med å få det til.

  • […] oppskrift: Babylue fra Carina […]

  • Turid sier:

    Hei igjen 🙂 Jeg hekler altså denne luen, men har et annet garn og mindre heklenål – kan du si cirka mål – altså omkrets? For da skal luen være ca 10 cm fra topp til øreklaffene hekles på!?

    • Carina sier:

      Har ikke luen tilgjengelig nå for å måle, men omkretsen skal passe en nyfødt, så ca 35-36 cm ville jeg da gått for. Husk å også hekle noen ekstra runder på øreflappene så de blir lange nok også 🙂

  • Tine sier:

    Hei!

    Spørsmål: Ved start i ny omgang (etter at man har festet omgangen med en kjedemaske i 1. maske), lager du da 2 løsmasker for å komme i rett høyde før du begynner med halvstavene?

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Oppskrift på babylue at Carinas Blog.

meta